Miért fontos a környezettudatos nevelés?

0
849
ecologyofeducation.net

Felnőttként tisztában vagyunk azzal, hogy mennyire fontos téma a fenntartható fejlődés, a környezetvédelem, naponta hallunk híreket a Földünket veszélyeztető emberi tevékenységek káros és visszafordíthatatlan hatásairól, rendszeresen jelennek meg figyelemfelhívó és sajnálkozó cikkek a kihalófélben lévő állatfajtákról, az eltűnő esőerdőkről. De hogyan hívjuk fel a gyerekeink figyelmét bolygónk védelmére és megőrzésére, hogyan magyarázzuk el neki, hogy a probléma majd az ő gyerekeit is érintheti?

A közelgő Föld napja kapcsán egy kicsit gondolkodjunk el azon, mekkora szerepet kap gyerekünkkel közös életünk során a környezettudatos nevelés?

Talán nem is kell elmondanunk, hogy gyerekeink elsősorban minket utánoznak, észrevétlenül megfigyelik és saját viselkedésükbe is beépítik mindazt, amit tőlünk látnak. Ezért legelőször saját szokásainkat érdemes nagyító alatt megvizsgálnunk, hiszen csak így lehetünk hitelesek és taníthatjuk meg nekik a leghatékonyabban, hogy saját környezetünkért felelősséggel tartozunk.

Azt is meg kell fogadnunk, hogy környezettudatosságunk nem csak addig fog tartani, amíg a gyerek láthatja, hanem rendszeressé és napi gyakorlattá kell tennünk, mert egy-egy fellángolás még nem igazi cselekvés, és így nem is válik rutinszerűvé. Tehát, ha csak néha-néha döntünk a tömegközlekedés vagy a biciklizés mellett az autóval való utazás helyett, az még nem elég ahhoz, hogy gyerekünk is tudatosan válassza majd a kerékpározást a kényelmesebb, de károsabb kocsikázás helyett. Tehát, ha környezettudatos gyereket szeretnénk nevelni, akkor életmódot és szemléletet is kell váltanunk!

Azt is le kell szögeznünk, hogy a környezettudatosság kezdetben sok lemondással, sőt akár anyagi ráfordítással is járhat, de a befektetett energia és pénz hosszútávon mindenképpen megtérül. De már rövidtávon is takarékoskodhatunk, hiszen például a fogmosás közben feleslegesen nyitva hagyott vízcsapok elzárásával, a csomagolásmentes boltban való vásárlással, az izzók energiatakarékosra cserélésével pénzt spórolunk meg, amelyet később más dolgokra költhetünk. Ha nagyobb gyerekünk van, akár őt is bevonhatjuk a családi kassza kezelésébe vagy annak megbeszélésébe, hogy az adott hónapban mire mennyi összeget kell és lehet fordítanunk. Így egyszerre tanulhatja meg, hogyan ossza be a pénzét és rálát majd arra is, mennyibe kerül a víz, a gáz, az élelmiszervásárlás és egyéb költségek, megtapasztalhatja, hogy az ő segítségével és aktív közreműködésével mekkora összeget tudunk együtt megspórolni és hogyan tudjuk a környezetünket is óvni. Ha a gyerekek tudják, mit miért tesznek vagy érdemes tenniük, számíthatunk együttműködésükre és proaktivitásukra.

Érdemes a közösen töltött szabadidőt – természetesen a körülményekhez mérten – a természetben tölteni. Jobbnál jobb túraútvonalak, érdekesnél érdekesebb „állati” mulatságok, szebbnél szebb természeti kincseket bemutató programok állnak rendelkezésünkre, nekünk csak válogatni kell, mikor melyikhez van kedvünk. Ha a gyerekünk azt látja, hogy a pihenés és a kikapcsolódás óráit a szabadban töltjük, nagyobb valószínűséggel fogja majd ő is keresni ezeket a lehetőségeket, amelyek során megismerheti a minket körülvevő világot, rálát majd az emberi tevékenység és a természet kapcsolatára, egyensúlyára.

Ha gyerekünk érdeklődik a természeti jelenségek, az állatvilág iránt, sőt már olyannal is találkoztam, aki mindenáron hulladékfeldolgozót szeretett volna építeni homokból, vegyünk neki vagy kölcsönözzünk a könyvtárból ilyen témájú ismeretterjesztő füzeteket, albumokat. Természetesen nem kell túlzásba vinni vagy erőltetni, de lehet, hogy egy-egy ilyen olvasmány hosszútávon hasznosabb, mintha megvesszük az éppen aktuális gyereksztár sokadik könyvét.

Ellátogathatunk állatkertekbe, múzeumokba, arborétumokba, ahol egyre több, gyerekeknek készült interaktív, igényes kiállítás szól a környezetvédelemről, Földünk növény- és állatvilágáról, de fontos, hogy utána mindig beszéljük meg a látottakat, tapasztaltakat. Az állatkertekben, állatkereskedésekben ne kocogtassuk az üveget, ne szórjunk be ételmaradékokat, kirándulás közben ne hagyjuk el szemetünket, ne tépjük le a virágokat és magyarázzuk el, miért fontos mindez.

Otthon vonjuk be a gyerekeket a zöldség- és gyümölcstermesztés, növénygondozás folyamatába. Sőt, nagyobb gyerekek esetében akár a permetezés, a talajfertőtlenítés témája is előkerülhet. Persze, ha nem kertes házban lakunk, mindezt nehezebb kivitelezni, de ekkor sem kell teljesen lemondanunk az ilyen tevékenységekről. A szobanövények locsolását nyugodtan végezhetjük együtt, a balkonkert, a ládában nevelhető fűszernövények közös gondozása vagy akár a babcsíráztatás is megoldható.

A szelektív szemétgyűjtés elsőre bonyolultnak és időigényesnek tűnhet, de már számos honlapon találhatunk remek tájékoztatókat arról, mit hová tegyünk, dobjunk, hogyan tudunk kevesebb szemetet „termelni”, és ami a legfontosabb, mindennek elsajátításában és rögzítésében már kicsik számára kialakított játékos feladatok és gyakorlatok is segítenek. Figyeljük csak meg, gyerekeinknek mindez mennyivel könnyebben fog menni, mint nekünk!

A bevásárlást sokan együtt végzik gyerekeikkel. A kicsik kis kosarukba gyűjtik a könnyebb élelmiszereket, végül pedig saját kis szatyrukban segítenek a hazacipelésben. Nyugodtan vehetünk egy újrahasznosított anyagokból készült, a gyerek méretének megfelelő – neki tetsző, általa választott – táskát, amelyet mindig magunkkal vihetünk, ha vásárolni megyünk. Néhány alkalom után biztosak lehetünk benne, hogy magától fogja hozni a szatyrot, ha közértbe indulunk. Természetes és ösztönös lesz számára, hogy ahelyett, hogy minden alkalommal új zacskót vennénk, megkíméljük környezetünket és a bevált vásárlótáskát használjuk. Ezzel egyszerre spórolunk pénzt és védjük a természetet.

Nagyon jó móka lehet, ha esős napokon az előzőleg gondosan megtisztított és elrakott, korábban élelmiszer csomagolására használt dobozokból, lehullott termésekből, vécépapír gurigákból és bármilyen erre alkalmas, de sokak által csak szemétnek tartott „alkatrészekből” készítünk otthoni dekorációt vagy játékot. Ezzel arra ösztönözzük a kicsiket, hogy gondolják végig, egy-egy dolgot mennyi mindenre lehet (újra)használni, ahelyett hogy eldobnánk vagy újat vennénk. Ehhez egyre több fórumon, oldalon lehet ötleteket meríteni.

Természetesen a rendelkezésre álló lehetőségeket még hosszú oldalakon át lehetne sorolni, hiszen nem beszéltünk még az elektronikai berendezésekről, a tudatos táplálkozásról, a komposztálásról.

Mindenképpen érdemes felkeresni a témával foglalkozó szervezetek és közösségek honlapjait, ahol még több tippet kaphatunk, könyvajánlókat olvashatunk, és értesülhetünk az aktuális programokról és rendezvényekről, amelyekre el is látogathatunk.

Ne feledjük megtanítani gyerekeinknek a környezetvédelem, a természettel való harmonikus élet fontosságát, hiszen mindez az ő jövőjükről szól, amelyért közösen vagyunk felelősek!

Végezetül pedig Vámos Robi Föld napjára készített fantasztikus és ingyenesen letölthető színezőit ajánljuk nektek. Ezekkel a bájosan szép képekkel búcsúzunk tőletek, és miközben gyerekeitekkel együtt színnel és élettel töltitek meg a rajzokat, beszélgessetek sokat lakóhelyünkről, erről a veszélyeztetett édenkertről!

Tegyetek már ma valamit a Földért!

NINCS HOZZÁSZÓLÁS

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ