Felnőttként, egy jó könyvbe mélyedve már eszünkbe sem jut, hogy volt olyan idő, mikor az olvasás még nem alakult rutinunkká, hogy hatévesen még csak nagy erőfeszítések árán tudtunk kimondani egy-egy leírt szót. Vannak azonban olyan gyermekek és felnőttek, akik később sem tudják átadni magukat egy-egy izgalmas történetnek. Ismerje meg a diszlexia okait és kezelését.
A diszlexia kifejezés a görög eredetű disz (fosztóképző) és a szintén görög lexia (szó, beszéd) szavakból ered; a nyelvvel, a beszéddel, az olvasással és az olvasástanulással kapcsolatos részképességzavart jelöl (a diszlexia tehát nem betegség és nem fogyatékosság). Két fajtája létezik: a fejlődési diszlexiáért örökletes okok, míg a szerzett diszlexiáért a környezeti és lelki tényezők a felelősek.
A gyermekkor és a diszlexia
Tünetei már az olvasástanulás megkezdése, tehát az iskoláskor előtt is jelentkezhetnek. A gyermek beszédfejlődése késik, mozdulatai ügyetlenek, rosszul tájékozódik, rövid távú memóriája nem működik tökéletesen. Később pedig az iskolában a diszlexiásnak problémát okoz a betűk felismerése, leírása, az olvasott szöveg megértése és visszaidézése.
Az írás sokszor csúnya, olvashatatlan, a helyesírás rossz, a beteg felcserél betűket, ellenkező irányban olvassa fel őket, nem képes visszaadni az olvasottak lényegét, olvasási képessége elmarad az életkora, intelligenciája és iskolázottsága alapján elvárható szinttől. A diszlexia mellé gyakran diszgráfia (írási nehézség) és diszkalkulia (számolási nehézség) is társul.
A zsenik betegsége
A diszlexiások gyakran multidimenzionálisan, azaz minden érzéküket használva gondolkodnak, az átlagnál kreatívabbak, kíváncsibbak, strukturáltabb a gondolkodásuk, gazdagabb a fantáziájuk, fejlettebb a vizuális érzékük, hiszen szavak helyett képekben gondolkodnak.
A fenti tulajdonságok ismeretében nem meglepő, hogy sok diszlexiásból lesz később művész. Ronald D. Davis amerikai szerző The Gift of Dyslexia (A diszlexia ajándéka) című könyvének tanúsága szerint e képességzavar nehezítette többek közt Beethoven, Yeats, Rodin, Einstein, Edison, Bell, Leonardo da Vinci, Walt Disney, Churchill, Tom Cruise, Cher, Whoopi Goldberg életét is.
Hatékony kezelésmódok
A hagyományos tanítási módszerekkel a diszlexiás nehezen vagy egyáltalán nem tudja elsajátítani az olvasás tudományát, és később a nyelvtanulás is problémát jelenthet számára. Fontos, hogy a szülő felismerje gyermeke képességzavarát, és tanulása során gyakran biztassa, dicsérje, ne hasonlítgassa más gyerekekhez, ne utaljon rá, hogy a többiek mennyivel hamarabb megtanultak szépen, folyékonyan olvasni.
Vegye észre azokat a területeket, melyekben a gyermek tehetségesebb társainál, és helyezze a hangsúlyt ezek fejlesztésére. Gyakorolja az olvasást a gyermekkel, de ez a gyakorlás ne legyen fárasztó és monoton: rövid, változatos, érdekes feladatokra van szükség, melyek képesek megragadni a kisiskolás figyelmét. A szülő a gyermek olvasáskészségének fejlesztése érdekében logopédushoz is fordulhat.
(A cikk másodközlés, megjelent a Mix Magazinban, 2010. április)
Írta: Mohai Szilvia