Diszlexia – közelharc a betűkkel

0
662
diszlexia, szülők háza magazin
www.aoacademy.com

Felnőttként, egy jó könyvbe mélyedve már eszünkbe sem jut, hogy volt olyan idő, mikor az olvasás még nem alakult rutinunkká, hogy hatévesen még csak nagy erőfeszítések árán tudtunk kimondani egy-egy leírt szót. Vannak azonban olyan gyermekek és felnőttek, akik később sem tudják átadni magukat egy-egy izgalmas történetnek. Ismerje meg a diszlexia okait és kezelését.

A diszlexia kifejezés a görög eredetű disz (fosztóképző) és a szintén görög lexia (szó, beszéd) szavakból ered; a nyelvvel, a beszéddel, az olvasással és az olvasástanulással kapcsolatos részképességzavart jelöl (a diszlexia tehát nem betegség és nem fogyatékosság). Két fajtája létezik: a fejlődési diszlexiáért örökletes okok, míg a szerzett diszlexiáért a környezeti és lelki tényezők a felelősek.

A gyermekkor és a diszlexia

Tünetei már az olvasástanulás megkezdése, tehát az iskoláskor előtt is jelentkezhetnek. A gyermek beszédfejlődése késik, mozdulatai ügyetlenek, rosszul tájékozódik, rövid távú memóriája nem működik tökéletesen. Később pedig az iskolában a diszlexiásnak problémát okoz a betűk felismerése, leírása, az olvasott szöveg megértése és visszaidézése.

Az írás sokszor csúnya, olvashatatlan, a helyesírás rossz, a beteg felcserél betűket, ellenkező irányban olvassa fel őket, nem képes visszaadni az olvasottak lényegét, olvasási képessége elmarad az életkora, intelligenciája és iskolázottsága alapján elvárható szinttől. A diszlexia mellé gyakran diszgráfia (írási nehézség) és diszkalkulia (számolási nehézség) is társul.

A zsenik betegsége

A diszlexiások gyakran multidimenzionálisan, azaz minden érzéküket használva gondolkodnak, az átlagnál kreatívabbak, kíváncsibbak, strukturáltabb a gondolkodásuk, gazdagabb a fantáziájuk, fejlettebb a vizuális érzékük, hiszen szavak helyett képekben gondolkodnak.

A fenti tulajdonságok ismeretében nem meglepő, hogy sok diszlexiásból lesz később művész. Ronald D. Davis amerikai szerző The Gift of Dyslexia (A diszlexia ajándéka) című könyvének tanúsága szerint e képességzavar nehezítette többek közt Beethoven, Yeats, Rodin, Einstein, Edison, Bell, Leonardo da Vinci, Walt Disney, Churchill, Tom Cruise, Cher, Whoopi Goldberg életét is.

Hatékony kezelésmódok

A hagyományos tanítási módszerekkel a diszlexiás nehezen vagy egyáltalán nem tudja elsajátítani az olvasás tudományát, és később a nyelvtanulás is problémát jelenthet számára. Fontos, hogy a szülő felismerje gyermeke képességzavarát, és tanulása során gyakran biztassa, dicsérje, ne hasonlítgassa más gyerekekhez, ne utaljon rá, hogy a többiek mennyivel hamarabb megtanultak szépen, folyékonyan olvasni.

Vegye észre azokat a területeket, melyekben a gyermek tehetségesebb társainál, és helyezze a hangsúlyt ezek fejlesztésére. Gyakorolja az olvasást a gyermekkel, de ez a gyakorlás ne legyen fárasztó és monoton: rövid, változatos, érdekes feladatokra van szükség, melyek képesek megragadni a kisiskolás figyelmét. A szülő a gyermek olvasáskészségének fejlesztése érdekében logopédushoz is fordulhat.

(A cikk másodközlés, megjelent a Mix Magazinban, 2010. április)

Írta: Mohai Szilvia

MEGOSZTÁS

NINCS HOZZÁSZÓLÁS

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ